Alla inlägg under mars 2015

Av lifesavingsweden - 29 mars 2015 11:10

       

 

Bra tips, coachning och träning!

Av lifesavingsweden - 29 mars 2015 09:22

   

 

 


 

 Happy Birthday Terje!

 

 

Good Morning Everyone!

God frukost, genomgång om sista passet och teknikövningarna.

Alla är trötta mentalt och fysiskt, men hoppar i vattnet och kämpar vidare.

Vändningen100carry, bogseringen, växlingar i bogseringslagkappen och medley relay växling är på dagens program.





Av lifesavingsweden - 28 mars 2015 15:10

       

  D

Dagen fortsätter vi med lunch, tränarmöte där vi diskuterar träningsupplägget, tekniken och back-upp från livräddarna. Efter lite paus fortsätter Bart med eftermiddagspassets genomgång- teknik, film, diskussion och frågor-svar. Dax att hoppa i efter fotograferingen.


Av lifesavingsweden - 28 mars 2015 11:06

Breddläger i Jönköping

     

 

Breddläger  27-29 mars

 

Igår började breddlägret i Jönköping Med 33 deltagare från Norge, Sverige och Svenska Försvarsmakten. Elittränaren Stefan Nyander har bjudit in Bart Coolen som är landslagstränare i Nederländerna, från Försvarsmakten Pontus Ålander och Lisa Nykvist har hjälpt till, Caroline Jonsson  från Bålstad och Terje  Overgard från Norge.

Dagen börjar med teknikgenomgång : Bart visar sina Bästa filmer med instruktioner, sen är det 2,5 timme vattenträning med hjälp av de 5 tränarna.

Av lifesavingsweden - 27 mars 2015 21:02


Här kommer veckans livräddare en tjej som satsar och vill bli bäst på hela världen som svarar på frågorna:


 

 


1. Hur länge har du varit aktiv inom livräddningen?

- Jag blev introducerad till sporten för första gången i mars 2012, då jag utan förkunskap följde med till ett breddläger i Jönköping. Jag föll för sporten direkt och fortsatte med elitsatsning.

 

2. Varför har du börjat träna och tävla i livräddning?

- Jag blev som sagt introducerad till sporten i en period där jag inte riktigt kände för att lägga ner energi på simsatsningen. Jag föll för kamratskapen, sammanhållningen och för sporten i sig. Simning är något jag kan men livräddningen var något nytt och spännande. Att få åka utomlands för att tävla och få knyta kontakter världen över är något som får mig att fortsätta. Den snabba utveckling som jag har haft inom sporten är även en faktor till varför jag fortsätter.

 

3. Bästa tävlingen och varför?
-  SM/Brita memorial. Det är en tävling som återkommer varje år, vårt SM. Tävlingen där man ska prestera som bäst. Det ärhemma-arenan där man känner till djupet, startpallarna, bottnen, vattnet etc. Det är tävlingen där allt ska stämma. Där man har chansen att bli utnämnd till "Svensk Mästare".

 

4.Roligaste tävlingen?

- Den roligaste tävlingen är alla stora mästerskap som exempel EM i Holland och VM i Frankrike. Att träffa sina vänner från andra delar av världen. Där har man chansen att jämföra sig med världens bästa livräddare, se vart man ligger till.

 

5. Bästa minne?

- Det är svårt att bara välja ett minne som sitt bästa. Så mycket skratt men även mycket tårar. Ett bra minne som jag kan berätta om är när vi med landslaget skulle tävla i Warendorf 2013, då jag och Martin blev alldeles för rastlösa under den 12 timmars långa bilturen. Hela resan bestod av sång och låtskapande. Jag har ett block fyllt som bevis på detta. Kanske vi kan stämma upp någon dag så ni får höra. ;)

 

6. Favorit gren?

- 100 carry, mest för att det är grenen som jag har utvecklats mest inom.

 

7. Kan du beskriva din träning: hur och vart du tränar?

Både jag och Jonas tränar simning i SK Trion i Staffanstorp, vår livräddning bedrivs på Aqvakul och gymaktiviteter på SATS i Malmö.

En veckas träning ser ut så här under träningsperioder: simning 3 gånger, gym 4 gånger med fokus på olika muskelgrupper, minst 2 löppass samt minst 1livräddningspass. Någon gång då och då blir det även powerwalks. Jag tränar mellan 10-14 pass i veckan. 
För mer information klicka in på min och Jonas hemsida 
jjlifesaving.wordpress.com

Av lifesavingsweden - 14 mars 2015 12:30

Denna veckan startar vi upp "Veckans Livräddare/ledare" för att visa olika livräddnigsansikte och deras engagemang i Sverige. Jag har haft föreningsträff i Stockholm med Jonas Hagberg som tränar tillsammans med Josefin Nilsson medan de jobbar och läser satsar på EM och VM, behöver mycket stöd, sponsorer - pengar för att kunna nå sina drömmar!

 

JONAS HAGBERG

1. Hur länge håller du på med livräddningen?

- Har varit aktiv sedan 2013

2. Varför har du börjat träna och tävla i livräddning?

- När jag började Badmästarutbildningen träffade jag på livräddningen första gången och valde sedan att gå havslivräddarutbildningen, vilket var det bästa beslutet jag tagit i hela mitt liv och jag har varit fast sedan dess.

3. Bästa tävlingen?

- SM/Brita Memorial 2014

4. Roligaste tävlingen och varför?

- Tyska pokalen 2014 - klarade kvaltiden på 100 m carry för att delta på EM 2015.

5. Favorit gren?

- 100 m carry

6. Kan du beskriva din träning : hur och vart du tränar?

- Klicka på min bloggsida så får ni veta mer om mig och min träning:

FÖLJ JONAS : JJlifesaving.wordpress.com

Av lifesavingsweden - 10 mars 2015 10:20

Nu är det dax att anmäla sig till träningslägret 27-29 mars i Jönköping. Tillsammans med försvarsmaktet har vi denna gång bjudit in Bart Coolen som är landslagstränare för Holland. Och han kommer hjälpa oss med teknikanalyser under lägret. Lägret är till för alla som är intresserade. Vi kommer dela in lägret i Elit och nybörjare.


Hela Inbjudan:


Inbjudan till träningsläger för elit och nybörjare
i Jönköping 27-29 Mars 2015

   

Härmed inbjuds intresserade till träningsläger i internationella poolgrenar. Lägret är uppdelat i elit och nybörjare. Tränare/ansvarig är Stefan Nyander.
Bart Coolen landslags coach för Hollands är inbjuden till lägret och kommer göra teknikanalyser under lägret. Det kommer även att finnas tränare från Försvarmakten. Det kommer bedrivas både mer avancerad träning samt nybörjar-/teknikträning.

Tider:
Vi träffas i simhallen (Rosenlundsbadet) kl. 16.45 lördagen den 27/3. Säg bara till i kassan att ni är på träningsläger med livräddningssällskapet.

Träningstiderna är:
Fredag 17.00-19.00
Lördag 09.00 – 11.00 och 15.00 – 17.00
Söndag 09.00 – 11.00
Lägret avslutas i med lunch söndagens träningen .

Mat och Logi:
Boende fredag, lördag natt ingår i anmälningsavgiften. Ni får också middag på fredag samt lunch och middag på lördag samt frukost och lunch på söndag.
Vi kommer att bo i 4-bäddsstugor på den närliggande campingen.

Utrustning:
Ta med sängkläder. Ta även med fenor, torpeder,
linethrowlinor, paddlar och dolmar om Ni har.

Anmälan:
Till Stefan Nyander på mail; stefan.nyander@jonkopingss.se eller 0739-036685. Anmälningsavgiften är 450:- och betalas till Postgiro:12776-1 Märkt med livräddning läger Mars innan lägret.
OBS! Senaste anmälningsdag är 18 Mars 2015 !
Varmt Välkomna till Jönköping!


Av lifesavingsweden - 8 mars 2015 10:21

        

        

Svenska laget på plats. 

 

Sverige och Norges lag poserar. Härligt samarbete i Norden. 


pass 4 , lördag eftermiddag. 200 m superlifesaver och 100 m manikin tow

 

200 m superlifesaver. Resultat för de svenska deltagarna. 

Flickor juniorer. 

25: Marina Feria Söderholm  Tid 3.31.67

27. Walda Jonsson. Tid 3.32.68

båda två genomförde loppet för första gången på tävling. Och gjorde jättebra lopp ��

Flickor Seniorer.

8. Malin Östermann  Tid 3.00.60

Gren 2 100 m manikin tow. 

Ny medalj för Josefin. Silver denna gång. Men det var nära seger, endast 6 hundradelar skilde. 

Flickor juniorer. 

16. Walda Jonsson. Tid 1.16.41

37. Marina Feria Söderholm Tid 1.25.53

DQ Anna vinapuu

Flickor seniorer. 

2. Josefin Nilsson Tid 1.04.28

25. Malin Östermann. Tid 1.19.55

Pojkar juniorer.

20. Dennis Hansson  Tid 1.10.91

Pojkar seniorer

8. Martin Magnusson  Tid 1.00.70



Presentation


Tävlingar, Läger i Livräddnings i Sverige

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards