Direktlänk till inlägg 7 maj 2015

Veckans livräddare

Av lifesavingsweden - 7 maj 2015 15:42

        

Här kommer nästa "Livräddaren i Sverige" med internationella meriter.


Martin Magnusson


Hur länge har du hållit på med livräddning? Jag testade livräddning för första gången hösten 2011 och 2012 började jag träna/tävla.

Varför/hur? Till en början visste jag inte ens att livräddning var en sport man kunde tävla i. Det var när Malin kom hem från sitt första Junior-EM som jag verkligen fick upp ögonen för sporten. Hon ställde en fråga till samtliga juniorer i klubben att följa med på ett nybörjarläger i Jönköping, jag var självklart nyfiken att prova. Det var väldigt roligt, och redan efter första passet pratade Stefan med oss om vad som krävdes för att komma till landslaget och delta i mästerskap, och det var de som fick mig att fortsätta.

Roligaste tävlingen? Den roligaste tävlingen är helt klart GPM som går i Tjeckien varje år. Duktiga atleter och skön stämning. Sercen är något helt annat än vad vi i Norden är vana vid. Men självklart så var VM det häftigaste jag någonsin gjort, känslan och atmosfären var obeskrivlig. Sedan så har man alltid så himla roligt med gänget, vi har byggt upp en riktig gemenskap som gör att man längtar efter varje läger och tävling! Tyvärr bor vi i olika delar av Sverige därav ses vi endast på sammandragningarna...

Favoritgren/grenar? 50 / 100 Carry

Vad och hur tränar du? Jag tränar precis som de flesta andra idrottare i cykler, dvs att man jobbar i tunga/lätta perioder med toppning när det närmar sig tävlingen. Jag kombinerar livräddningen med simning, gym och kondition och under dessa "tunga" perioder är det mellan 2-3 pass per dag och cirka 1 pass när det närmar sig tävling. Ca. 15 pass i veckan.

Ditt mål med livräddningen? Fokus ligger just nu mot EM i Wales som går i Augusti, där jag hoppas på att kunna ta mig till final på 100 Carry... Delmålet är Arena Rescue där jag ska simma under 50 sekunder på samma gren. Jag har såklart långsiktiga mål också, dels VM 2016 då jag hoppas på B-final i favorit distanserna och att jag och Pontus placerar oss högt på Board Rescue nu i Augusti!

De va allt för mig

/ Martin Magnusson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lifesavingsweden - 23 september 2019 15:12

https://www.instagram.com/p/B2gj0SkimA8/?utm_source=ig_web_copy_link Renata Tosi - Major of Riccione, Giuseppe Solfrini – President of Polisportiva Riccione, and Paolo Barelli - President of the Italian Swimming Federation, are hon...

Av lifesavingsweden - 1 oktober 2016 21:30

  Årets sista tävling i Nordisk Lagkapp är Höglandsbojen i Eksjö. Tyvärr bara 6 lag som har ställt upp i Ungdoms gruppen från Eksjö, Jönköping och Åsunden. Den tävlingen alla har vunnit som ni ser på bilderna!                       ...

Av lifesavingsweden - 5 september 2016 20:15

Från Sverige deltog Pontus Carlsson, Martin Magnusson Josefin Nilsson och Johanna von Sicard. våra representanter har kommit hem med många fina resultat och personliga rekord.  Johanna med 9-e plats på board och surf ski i junior klassen, senior...

Av lifesavingsweden - 20 augusti 2016 19:45

Lördagen den 20-e augusti arrangerades Havs SM i Tylösand. Närmare 80 deltagare från Sverige Tyskland i senior, junior och nippersklassen.   På seniorsidan Pontus Carlsson vann beach sprint, surf race, board race, ski och Ocean man från Livräddar...

Av lifesavingsweden - 20 augusti 2016 19:15

Mitt i träningslägret har stora killarna paddlat iväg och försökt rädda liv:               ...

Ovido - Quiz & Flashcards